Ettevõtte heateona tehtud kingitustest võidab nii kinkija kui kingi saaja, kirjutab 28.11 Äripäeva erileht Kingitused.
- Heategevuslikul rattasõidul sõitis paarsada meetrit kaasa ka Rauno Klausen (paremalt teine), kellele raha koguti. Foto: Tõnu Tunnel
Oktoobris Hawaii Expressi korraldatud Tahtejõu tuuri ja kevadel Eesti Ettevõtlike Noorte Koja JCI läbi viidud kontorirottide võidujooksu Rat Race eesmärk oli korjata raha abivajajatele. Ülla eesmärgi nimel korraldatud ettevõtmised on sellest osasaanutele suur kingitus.
Rauno Klausen, kes 2008. aastal Supermoto Eesti meistrivõistlustel kukkus ja alakehast halvatuks jäi, sai tänu Tahtejõu tuurile raha, et osta uus spetsiaalne ratas, millega pürgida Rio paraolümpiale. Tuuri raames sõitis mitukümmend ratturit kolme päevaga oktoobri lõpus 756 km ümber Eesti.
Heategevusliku ettevõtmise eestvedaja oli firma Hawaii Express. “Seni oli ja on ka tulevikus idee panustada ennekõike liikumispuudega laste aktiivse eluviisi võimalustesse, aga kuna Raunoga juhtunu puudutas mind sedavõrd lähedalt, siis sai esimesena just see projekt päevakorda võetud,” selgitas Hawaii Expressi turundusjuht Priit Salumäe.
Mis on mis
Mis vahe on annetusel ja kingitusel ning kuidas neid maksustatakse?
Kingitusi ja annetusi käsitletakse maksustamise mõttes sarnaselt. Oluline on, et üks pool annab teisele poolele hüve selle eest midagi vastu saamata, samuti see, et maksustatakse saaja tulu.
Kingitus või annetus ei ole kaup või teenus, millest saaja hüve ei saa.
Reklaamkingitust ei maksustata, kui kingi käibemaksuta tükihind jääb alla 10 euro.
Maksustamisele ei kuulu kingitused ja annetused, mis on tehtud mittetulundusühingutele, sihtasutustele ja usulistele ühendustele; muus lepinguriigis asutatud ühingutele; füüsilisele isikule, kui kingitus või annetus on toimetulekuks osutatud materiaalne abi; noorte püsilaagris või projektlaagris osalejale, kui kingitud meenete hind ei ületa 32 eurot laagris osaleja kohta; spordivõistlusel osalejale, kui võistlusel kingitud meenete hind ei ületa 32 eurot võistlusel osaleja kohta.
Ühingutele tehtavate annetustele ja kingitustele on seatud piir, mille ulatuses maksusoodustus kehtib ehk väljamakseid võib teha.
Muud kingitused ja annetused maksustatakse tulumaksuga.
Kui kingituse või annetuse saaja on näiteks ettevõtte töötaja, siis on tegemist erisoodustusega ning see maksustatakse sotsiaal- ja tulumaksuga. Kui aga ettevõte toetab töötaja osalemist heategevusprojektis, siis ei pruugi alati tegemist olla erisoodustusega.
Allikas: Helen Heinmaa, Profia Arvestuse OÜ juhatuse liige, raamatupidaja
Rauno nimelt treenib iganädalaselt 20 tundi 50 kg kaaluva ratastooliga – õigemini on ratastooli külge installeeritud esiratas väntadega. Olümpiale pääsemiseks on vaja aga paremat varustust.
Nii tekkiski rattaraha kogumiseks mõte korraldada Tahtejõu tuur. Ideest teostuseni oli kuus nädalat. Korraldamisega oli aktiivselt seotud lisaks Salumäele veel kaks firma töötajat. Plaani võeti, et kõigi osalejate osavõtumaksud ja huviliste annetused lähevad otse Rauno käsiratta ostufondi, muud kulud loodeti katta sponsorite abiga.
Heast tahtest õlg alla
“Kuna mu igapäevatöö on korraldada Hawaii Expressi turundustegevusi ning projekt läks kenasti kokku meie missiooniga, siis siit majast pisikese toetuse saamine erilist peavalu ei valmistanud,” sõnas Salumäe.
“Küll aga üllatas, kui kiiresti liitusid paljud teised abipakkujad. G4S turvas meid kogu tuuri ligi 760 km jooksul – ka kõige keerulisemad liiklussõlmed sai kenasti ja sujuvalt läbitud. Toyota Baltic andis meie käsutusse kolm saateautot koos kütusega, MooMoo õmbles spetsiaalsed helkurribadega nimelised ratturivestid, sportfoto.com hoolitses tuuri kajastuse eest ja oli ka palju teisi abilisi.” Sponsoritele otseselt midagi vastu ei pakutud, ei bännerit veebis ega reklaamplagu teepervel. Küll sai toetaja nimi kirja ettevõtmise kodulehele.
Eesmärk koguda Raunole ratta ostmiseks 6000 eurot sai täidetud. Kokku tuli rohkemgi veel – 6475 eurot. “Uus spetsiaalselt Rauno mõõtmetele vastav käsiratas on juba tellitud. Kõiki 23, kes kolme päevaga hilissügisel tuules ja külmas selle nimel ligi 760 km pedaalisid, võib auga tahtejõulasteks nimetada. Pakun, et nende igapäevaelus edaspidi ei-vastus puudub – kõik on saavutatav.”
Salumäe sõnul on ettevõtte seisukohalt selline heategevuse kombineerimine sponsorlusega hoolega kaalutud investeering: “Häid mõtteid ja pakkumisi tuleb üsna sageli ja kõigi elluviimisele ei saa alati kaasa aidata. Hästi valitud ja õiget eesmärki sihtivad projektid aitavad mõistagi näidata oma kandvaid väärtusi ja toetada ettevõtte kuvandit positiivselt,” sõnas ta. See ei olnud aga tuuri korraldamise peamine eesmärk.
Aasta kestev heategevusprojekt
Kevadel 13. korda toimunud Rat Race, kontoriinimeste meelelahutuslik jooks, on samuti heategevusprojekt. Selle raames koguti tänavu 10 000 eurot Eesti Lasterikaste Perede Liidule, varasematel aastatel on toetatud SA Eesti Lastefondi ja MTÜ Laste ja Noorte Kriisiprogrammi. Tegemist on Eesti Ettevõtlike Noorte Koja JCI liikmete vabatahtlikult korraldatud üritusega, kus abistatavad valib välja projektimeeskond, mis igal aastal vahetub.
Kommentaar
Vanad asjad uuel viisil
Marika Raiski, Elisa Eesti AS, suhtekorraldusjuht
Elisa on toetanud läbi aegade erinevaid tegevusi. Suurematest toetusprojektidest on Elisa kõige pikemalt olnud seotud Eesti jalgpallikoondise toetamisega. Spordi valdkonnas on meil praegu käimas koostöö korvpalliklubiga Cramo, kus meie toetusprojekti eesmärk on aidata edendada Eesti korvpallikultuuri.
Üks uuemaid suundi on digiõppe toetamine Eesti koolides. Pärnu Vanalinna Põhikoolile kinkis Elisa 30 Samsungi tahvelarvutit. Koostöö eesmärk on testida, kuidas, mis kooliainetes ja kui efektiivselt saab nutiseadmeid kasutada koolitöös.
Sponsorlusprojekti puhul vaatame, et see on kooskõlas meie ettevõtte väärtustega ja sobib Elisa brändi ning strateegiliste suundadega.
Fookuses sport
Julia Garanža, G4S, kommunikatsioonijuht
G4S on valinud pikaajalised strateegilised sponsorlussuunad, mille seas lisaks kõige mahukamale, korvpalli toetamisele, on ka sportliku eluviisi propageerimine noorte seas ning nende ohutusalaste teadmiste täiendamine.
Mahukamate projektide hulgas on G4S Noorteliiga, Korvpalli Meistriliiga, Eesti meeste korvpallikoondise ning liikumise “Julged hoolida?” toetamine. Lisaks märgitud Rat Race’ile ja Tahtejõutuurile on G4S aastaid olnud Eesti Korvpalliliidu suursponsor.
Sponsorlussuunad on mitmeks aastaks ette planeeritud. Lisaks pikemaajalistele projektidele oleme toetanud põhimõtete ja võimaluste kokkulangevusel ka muid algatusi. Hea näide on Tahtejõu tuur, mille puhul saime olla abiks läbi G4Si põhitegevuse, turvateenuse osutamise. Mõned meie töötajad panustasid sellesse projekti ka oma isiklikku aega, kuna algatus haakus hästi nende tõekspidamiste ja harrastustega.
Tänavu võttis projektijuhi Merlin Mägi sõnul jooksu korraldamisest aktiivselt osa ligi 15 inimest. Tööd alustati mais toimunud jooksu läbiviimiseks mullu novembris ja otsad tõmmati kokku hiljuti oktoobris, kui kogutud rahasumma stipendiumitena suurperede 30 lapsele laiali jagati. Aastase töö käigus tuli otsida partnereid, paika panna rada ja laval toimuv, mõelda läbi turundustegevused, viia läbi taotlusvoor stipendiaatide leidmiseks jne.
Võit kõigile osalejatele
“Sel aastal tõstatasime ühe teema ka selle projektiga – spordi erisoodustusmaksu küsimuse. Mõtlesime anda algatusele jõudu juurde, et ettevõtted saaksid oma töötajate sportimist kompenseerida erisoodustusmaksu maksmata,” selgitas Mägi. Partneriga KPMG Eesti viidi läbi analüüs, et uurida, mida see muudatus finantsiliselt riigieelarves tähendaks ning tehti omapoolne ettepanek muudatuste tegemiseks.
Lisaks algatusele ja suure toetussumma kokkukogumisele võitsid ettevõtmisest ka osalejad – see oli Mägi sõnul ettevõtete töötajatele mõnus sportlik päev. Lisaks võimalus enda firmat promoda, sest osalejaid oodati kohale põnevates kostüümides, mis võisid vabalt olla firmasümboolikaga. Toetajatele, kes nii rahaliselt kui ka toodete-teenustega ettevõtmisele kaasa aitasid, pakuti meediapinda jooksjatele jagatud kohvritel, rajaäärsetel plagudel, internetikeskkondades või lavalt mahahõikamist.
Küsimuse peale, kui palju on see ettevõtmine lisaks üllastele eesmärkide seotud organisatsiooni enda content marketing'iga, vastas Mägi, et kindlasti nad tahaksid, et oleks seotud. “See on alati aga see pool, mis jääb meil suuresti tähelepanuta. Kogu tiim teeb usinasti tööd, aga me unustame reklaamida Eesti Ettevõtlike Noorte Koda seal taga. Seepärast ongi olukord, kus teatakse Rat Race'i aga ei teata nii väga koda, kuigi see on juba 13 aastat toimunud projekt, mis võiks olla ka toonud tuntust ja uusi liikmeid kojale," toonitas ta.
Seotud lood
Eile lõppenud maailma mainekaimal ja tähtsaimal Prantsusmaa velotuuril Tour de France jagati auhinnarahadena kaks miljonit eurot, millest lõviosa võitsid kaks meeskonda. Tippratturid teenivad aga miljoneid.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.